We zijn door verschillende posten benaderd met vragen omtrent het triagistenregister van Calibris in opdracht van InEen.
Hieronder een schrijven die met name voor de gebruikers van Triage.nl meer helderheid zal geven. Dat neemt niet weg dat voor de niet gebruikers het eveneens kan het helpen meer inzicht te krijgen in deze verandering.
Vanuit leden van InEen is de wens
gekomen om de triagist zelf meer verantwoordelijkheid te geven voor de
herregistratie van hun bevoegdheid. Calibris Advies heeft hiervoor op verzoek
van InEen een online register ontwikkeld: het Triagisten Register. Vanuit dit register
wordt een reminder naar de triagist verstuurd op het moment dat het
triagediploma binnen 6 maanden verloopt.
In dit register moet de triagist zelf de herregistratie aanvraag, met hierbij
de benodigde overzichten, indienen.
Als het goed is bent u hierover door Calibris inmiddels geïnformeerd.
In de ontwikkeling van het register is Latona niet meegenomen. In eerste instantie zou het alleen gaan om een melding richting de triagist wanneer deze zich moet laten herregistreren, echter is er recent alsnog een portfolio toegevoegd, ook wij waren hierdoor verrast. Dit is de reden dat we per omgaande dit nieuwsbericht plaatsen
Gisterochtend hebben we een overleg van Calibris bijgewoond. Uit dit overleg is het volgende naar voren gekomen.
Het portfolio van Latona of Calibris is de basis voor de herregistratie, zodat alle dossiers gecheckt kunnen worden bij herregistratie. We realiseren ons dat het vullen van het dossier bij Calibris en binnen Triage.nl dubbel op is en niet wenselijk echter;
- Als er een herregistratiedossier wordt opgebouwd in Triage.nl dan kunnen wij, op uw verzoek, het dossier vooraf controleren. U weet dan zeker dat er een juist dossier wordt ingediend als de herregistratie wordt aangevraagd.
- Let wel; de aanvraag zelf zal per heden door de triagist zelf in het register van Calibris ingediend moeten worden. Dit kan en mag Latona niet meer voor u doen.
- Als Latona het dossier heeft gecontroleerd, er eventueel nog wijzigingen zijn doorgevoerd, dan kunnen wij alle overzichten aanleveren die de triagist nodig heeft om te uploaden in het register.
- Het aanvraagformulier zelf zit al in het register en dient de triagist zelf digitaal in te vullen.
- Nadat de triagist alles in het register heeft ingevuld en geüpload zal een functionaris binnen de Hap in het register nog een akkoord moeten geven.
Indien u er voor kiest om het portfolio bij Calibris te gaan opbouwen, let wel dit is geen verplichting dan kunnen wij geen check doen op de correctheid van het dossier. Latona heeft geen toegang tot het register.
De triagist verantwoordelijk laten zijn voor het juist aanleveren van informatie voor de eigen herregistratie heeft onze zorgen. Wanneer dit niet naar behoren is gedaan, raakt namelijk ook de post gedupeerd. Wanneer er te laat of niet correct geregistreerd is, zoals door Calibris is bepaald, mag de triagist niet meer uitvoerend zijn/haar werkzaamheden verrichten.
Daar de herregistratie 1x per 5 jaar is, is het vaardig
zijn in correct aanleveren van alle informatie geen vanzelfsprekendheid. Onze
ervaring leert dat bij het checken nog wel eens correctie nodig is. Latona
heeft hier de expertise in en we ondersteunen graag bij herregistratie.
Het bovenstaande schrijven is niet van invloed op de kosten
van Triage.nl. Omdat Triage.nl als
auditinstrument fungeert en het portfolio als service erbij is aangeboden. Het
opleidingsportfolio blijft onveranderd.
De post kan, zoals het
er nu uit ziet, een keuze maken om gebruik te gaan maken van het portfolio in
het triagistenregister van Calibris of, indien hiermee al werkzaam, behoud van
het portfolio op Triage.nl (of hiermee te starten).
Indien er nog vragen zijn over het portfolio van Calibris, raden we u aan
contact met Calibris op te nemen. Vanzelfsprekend zijn we voor verdere vragen
betreffende Triage.nl en in de ondersteuning van herregistratie via Latona
graag bereid u hierbij te helpen.
Team Latona